söndag 14 juli 2013

Kitt asså

Välkommen till ett blogginlägg sponsrat av Uppdrag Granskning, där vi måste avslöja vissa BEDRAGARE som försöker lura stackars kolonister. I vårt fönsterprojekt var det dags att kitta, en aktivitet som dessa SKURKAR försöker lura i oss är så enkel så. Sanningen är att det är så gott som stört omöjligt och alldeles livsfarligt att ge sig på utan utbildning, erfarenhet och äktenskapsrådgivning till hands!

De första bluffarna är herrarna som gjort den här filmen om hur lätt det är att kitta fönster.

Här står de alltså och lägger kittet perfekt DIREKT UR SPRUTAN! Och lurade mig därmed att detta skulle bli en baggis. Vad jag nu insett är att denna film är TRICKFILMAD med massa datoreffekter från Hollywood eftersom det inte alls går att få sprutan att lägga en perfekt rand. Istället får man ut vad som förefaller vara en lång mask överkörd av ett större antal cyklar när sprutan hackar och spottar fram kittet i ett kaosartat flöde. Där stod jag alltså grymt förvånad och häpen, men mindes ett råd från en annan bluffmakare. Jag hade nyligen sett något tvprogram och lagt på minnet rådet att kitt var så lätt att stryka ut så, bara att dra ett finger doppat i vatten. Detta visade sig vara den största lögnen av dem alla! Vad som händer när man drar sitt blöta finger över kittet är dels att man får med sig kittet så att det blir ÄNNU fulare än innan, och dels att man får ett finger täckt av kitt. Efter tio förvirrade försök stod jag alltså med alla fingrar täckta av kitt (vilket visade sig inte vara vattenlösligt, lämpligt nog) och ett fönster som såg ut som att jag lagt på kittet med granatkastare.

Med kitt upp till armbågarna och vilt skrapandes med mitt nu totalförstörda Mecenatkort (adjö studentrabatter!) utstrålande jag nog en viss hjälplöshet och panik så att Emma grep in. Hon öppnade med repliken "jag sa ju att du inte skulle ha försökt själv utan att din pappa var här" vilket jag inte ansåg var det perfekta hustruliga stödet för en redan förkrossad och kladdhänt hemmafixare. Som tur var lyckades vi efter en stund avstyra skilsmässan och Emma tog i en rådig manöver bort kittet, hittade en gammal spackelspade och uppmuntrade mig till ett nytt försök. Som faktiskt blev helt ok. Så här är vår KORREKTA guide till hur man kittar fönster:

1. Leta rätt på ett gammalt fönster att öva på några gånger först.
2. Nudda aldrig kittet med händerna!
3. Rör bara kittet EN GÅNG med kittkniv eller liknande, det blir ALLTID sämre när man "bara ska rätta till den här biten"
4. Det gör inte ett dugg om man får överblivet kitt på fönstret, det är en baggis att ta bort med rakbladsskrapa sen.
5. Ha ett par öl redo för att fira/trösta efter utfört arbete

Före:


Efter:




4 kommentarer:

Manda sa...

Haha ja herregud, bra jobbat! Mamma håller också på att kitta sina fönster i stugan. Hon har fått in något slags snits genom att rulla kittet till en mask, trycka fast det och sedan dra med fingret tills det blir slätt ;)

David sa...

Ah, då är det sånt "riktigt" linoljekitt va? Vi körde med silikonbaserat så det är ju mer av ett kladd på tub. Linoljekitt verkar ju smidigare just för att det går att jobba med händerna med det.

Dock tror jag de har använt linoljekitt tidigare på några av våra fönster och då verkar fåglarna ha gått på det. "Före"-bilden i det här inlägget är ett exempel på det. Googlade lite och det verkar vara ett problem vissa har att fåglar börjar käka på det innan det torkat.

Manda sa...

Har faktiskt ingen aning vilken sort hon använt. Skumt att fåglarna äter det..

David sa...

Ja och man hitttar massa skumma tips när man googlar på det, folk som gnider in sitt kitt med peppar och vitlök...